Huoltokurssi, tammikuu 2013 
-  Flight engineers DC-3 type cource

Kurssi järjestetään viikonloppuina alkaen 05.-06.01.2013 Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla. Kurssille osallistuneet mekaanikot voivat suorittaa DC-3 tyyppikokeen kurssin jälkeen. Oppilaiden täytyy suorittaa vielä työharjoittelujakso ennen kuin he saavat lupakirjansa.
Kouluttajina toimivat Pauli Fallström ja Ari Arho.
 
The lessons are held at weekends starting 05.-06.01.2013 at Finnish Aviation Museum, Vantaa. Students may perform DC-3 type technician examination after the course.
Trainers were Pauli Fallström and Ari Arho.

Kun kerran oltiin museolla, oli sopivaa havaintomateriaaliakin tarjolla. Tässä tutustutaan moottorin tekniikkaan. Museolta löytyy myös aukileikattu DC-3:n potkurin napa. Ja tietysti kokonainen kolmonen, Kar-Air:in OH-VKB jota tutkittiin joka puolelta.
 

Once we were at the museum, there were a lot of suitable presentation material available. Students were able to examine Kar-Air OH-VKB.

Here the students got to nkow how to count engine cylinders and spark order.

Kurssille oppilaat poseeraavat Ilmailumuseolla Kar-Airi:n OH-VKB:n vieressä.
Kurssille osallistuivat
Ville Aspe, Jonni Hautamäki, Sami Jänis, Jussi Kattelus, Antti Kauppinen
Matti Kervinen, Riku Keskisaari, Raimo Korpi, Erik Korpijärvi, Jari Liimatainen
Tommi Nirkkonen ja Hannu Vesala.
Oppilaat tutustuivat Suomen vanhimpaan DC-3 -koneeseen.

 
The students visited the aviation museum's Kar-Air OH-VKB and learned about the aircraft technology in touchable form.
OH-VKB is the oldest DC-3 aircraft in Finland.
Pauli "Speedy" Fallström  on toiminut vuosikymmenten ajan DC-yhdistyksen päämekaanikkona ja huoltovastaavana. Nykyään hän on omien sanojensa mukaan alkanut jo vähän jäähdytellä, mutta toimii edelleen aktiivisesti mukana huoltotoiminnassa ja jakaa mielellään neuvoja ja korvaamatonta tietämystään
DC-3 -koneista nuoremmille mekaanikkosukupolville.

Ari "Arska" Arho  on toinen päämekaanikkomme. Hän on ollut yhdistyksen toiminnassa mukana vuodesta 2010 ja suorittanut tyyppikursin 2011.

 
Pauli Fallström  has been operating for decades as a chief tecnician and  maintenance responsible of DC Association. Today he claims to have already started to cool off a bit, but is still actively involved in servicing and happy to share advice and priceless knowledge of the DC-3 aircraft for younger tecnician  generations.

Ari Arho  is the second chief tecnician of DC Association. He stated in the the association 2010 and completed his licence 2011.



Mekaanikot huoltavat konetta Vaasassa lentokausien välissä.
Tässä harvinainen kuva koekäytöstä 19.01.2013.
Kuvan otti Jarmo Kasari.
 
Our tecnicians service the plane between flying seasons.
This interesting engine test run shot was taken at Vaasa airport Nov 19 2013 by Jarmo Kasari.
 

Huoltokurssi päättyi teorian osalta 27.01.2013 kirjalliseen kokeeseen.
Kaikki lupakirjaoppilaat
Ville Aspe, Jonni Hautamäki, Sami Jänis, Jussi Kattelus,
Antti Kauppinen, Jari Liimatainen, Tommi Nirkkonen ja Hannu Vesala
läpäisivät kokeen erinomaisin pistein. Kurssi sisälsi 40 tuntia teoriaopetusta. Lisäksi mekaanikoiden on suoritettava 40 tunnin ohjattu harjoittelu käytännön töissä ennen kuin he saavat DC-3 -tyyppikelpuutuksen.
Onnittelemme uusia DC-3 mekaanikoja.

 
DC-3 type cource theoretical part finished with a written exam on Jan 27.
All students having flight enginer licence passed the exam with good grades. Cource consists of 40 hour tecnical theory lessons. Final DC-3 licence requires additional 40 hour quided practical training.
Congratulations to new DC-3 technicians.