DOUGLAS DC-3 OH-LCH  "Hotelli"
 

Koneemme rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa ja valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 valmistusnumerolla 6346. Koneen oli alunperin tilannut Pan American Airways toimimaan Latinalaisen Amerikan linjoillaan rekisteritunnuksella NC34953, mutta sodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27.12.1942. Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelusnumeroksi 43-2033. Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle, Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.

Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8.ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa. Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19.06.1948 tunnuksella OH-LCH. Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa se teki 21.07.1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22137, jolloin kone purettiin varaosiksi.

Finnair
iksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25.06.1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 01.04.1967.

Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 05.03.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppy­lentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tehtäviä. Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.01.1986. Koneemme tunnukseksi tuli taas OH-LCH.

Airveteran Oy:n perustivat yksityishenkilöt v.1985 säilyttämään DC-3-koneita Suomessa. Ostetut koneet olivat DO-11 ja DO-8 (alunperin C-47A-75-DL), valmistusnumero 19309 ja Yhdysvaltain sotilaskone-numero 42-100846, sekä suomalainen tunnus OH-LCD). OH-LCD on toistaiseksi vain rullauskunnossa. Se on hiljattain kiillotettu hienoon kuntoon ja maalattu Aeron 1950-luvun alun maalauskaavion mukaan vanhalla nimellään ”Lokki”.

DC-yhdistys ry on perustettu 1988. Yhdistys operoi konetta ei-kaupallisella pohjalla kesäisin Helsinki-Malmin lentokentältä. Jäsenet saavat lentää koneella. Kullekin lennolle on sovittu kustannusten mukainen hinta. Jäseniä on yli 3000 ja vapaaehtoiset auttavat koneen ylläpitämisessä. OH-LCH viettää talviajan Vaasan lentokentän hallissa. OH-LCD on Helsinki-Vantaan lentokentällä.
 

Our plane was built by Douglas Aircraft Company in Santa Monica, California and completed on Christmas Eve 1942 as
DC-3A-453 C/N 6346
. Intended for Pan American Grace Airways as NC34953, she was promptly taken to military service on Dec 27 1942 and became C-53C-DO s/n 43-2033.

She served in the US Air Transport Command, North Atlantic Wing and was probably based at Presque Isle, Maine until transferred in November 1943 to the European Wing, where she is believed to have served in personnel transport duties. In October 1944 she was transferred to the 8thAAF until the end of war in Europe.

From storage in Oberpfaffenhofen, Germany, she was bought by the State of Finland and registered on Jun 19 1948 as OH-LCH and made her first commercial flight for Aero Oy on Jul 21 1948. She logged a total of 22137 hours until dismantled for spare parts on Dec 15 1960, but was rebuilt as a freighter with a large cargo door and re-registered as OH-LCH on Jun 25 1963 for Finnair Oy (ex-Aero Oy). On Apr 1 1967 she made Finnair’s last scheduled DC-3 passenger flight.

Having logged 28826 hours she was sold to the Finnish Air Force on Mar 5 70 and received call sign DO-11. The Air Force retired DC-3s in 1985 and DO-11 was sold to Airveteran Oy on Jan 15 1986 to become OH-LCH once again. She is flown regularly during summer season and currently her log shows about 34000 hours.

Airveteran Oy (Airveteran Ltd) was founded in 1985 by private citizens to preserve examples of DC-3 in Finland. DO-11 and DO-8 (C-47A-75-DL C/N 19309 s/n 42-100846 OH-LCD) were bought from the Air Force. OH-LCD is currently not airworthy but can be taxied and has recently been high-polished and painted to the early 1950’s Aero Oy´s scheme. OH-LCD is stored at Helsinki-Vantaa airport.

DC-yhdistys ry (DC-Association) was founded in 1988 to enable non-owners to participate on flights. OH-LCH is operated on a non-commercial basis by DC-Association, that has currently about 3000 members and many volunteered members help to keep the plane in the magnificent shape that can be seen here. During the summer season OH-LCH is flown mainly from Helsinki-Malmi airport and spends the winter time in Vaasa.
 


Teknistä DC-3 tietoa - Technical data

Kärkiväli
Wing span
Pituus
Length
Korkeus
Height
Maksimipaino
Maximum weight
Moottorit
Engines
28,96 m 19,65 m 5,16 m 11450 kg 2 x Pratt&Whitney
R-1830-92 1200 hp
Kulutus
Fuel consumption
Matkanopeus
Cruising speed
Lakikorkeus
Ceiling
Toimintamatka
Range
Miehistö / matkustajat
Crew / seats
350 - 400 l/h 260 km/h 7315 m 2575km 3
19 (32)



Päivitetty 16.12.2006 - Updated 16 Dec 2006 (Kari Pohjola)